28 May 2013

Η ΠΟΛΙΣ ΕΑΛΩ



Μια από τις πιο ωραίες ραδιοφωνικές εκπομπές που εγώ τουλάχιστον άκουσα ποτέ με θέμα την Πτώση της Κωνσταντινουπόλεως.

Σκέφτομαι καμιά φορά ότι μπορεί και να 'χει δίκιο η Αρβελέρ όταν λέει πως όλα μας τα κακά, ο πάσης φύσεως ραγιαδισμός μας τουλάχιστον οφείλεται σε Κόμπλεξ μας, στο γεγονός ότι οι έλληνες είναι το μοναδικό έθνος που δεν απελευθέρωσε την Μητρόπολή του: την Πόλη!

Βρείτε χρόνο και ακούστε αυτή την εκπομπή. Δε θα καταλήξετε σε κανένα εθνικιστικό κόμμα μόνο και μόνο επειδή την ακούσατε.

Το Αντίθετο.

Οι πραγματικά Κοσμοπολίτες μπορεί και να συγκινηθούν που χάθηκε τέτοια Πόλη.


ΝΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΠΟΥ ΕΜΕΙΝΕ ΣΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΚΑΙ ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΟΥΣ. ΟΥΤΕ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ ΟΥΤΕ ΙΠΤΑΜΕΝΟΥΣ ΔΙΣΚΟΥΣ.

ΜΕΧΡΙ ΤΕΛΙΚΗΣ ΠΤΩΣΕΩΣ.

                                                        (Κωνσταντίνος Παλαιολόγος.)

Άγνωστη μου είναι η κ. Κορομηλά και πρόσφατα έμαθα ότι είναι και ξεναγός. Ακούστε μια υπέροχη ξενάγηση. Υπάρχουν και σοβαροί ξεναγοί!


http://www.antifono.gr/portal/images/stories/audio/1453_Marianna_Koromila.mp3

Πηγή για το ηχητικό αρχείο το  Αντίφωνο και ο ΣΚΑΙ.

Κι αυτό από τα Ιστορικά Θέματα:

http://www.istorikathemata.com/2013/05/the-siege-and-fall-of-Constantinople-1453.html

                                                                                                                El Greco

15 comments:

  1. Γιάννη πως σου φαίνεται η ιδέα να ανακηρυχθεί όσιος της Εκκλησίας μας ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος;

    ReplyDelete
  2. Παναγιώτης εδώ.

    ReplyDelete
  3. Να σου πω την αλήθεια Παναγιώτη μου ούτε που μ' έχει απασχολήσει. Από μια άποψη ας γίνει να παίρνουμε σειρά ένας-ένας, γιατί έχω κάτι "υποψηφιότητες" από τη Λάρισα πολύ δυνατές.

    ReplyDelete
  4. Από τη Λάρισα;; ποιούς βρε;

    ReplyDelete
  5. Τη γιαγια μου την Κατίνα. (Κι άλλες παρόμοιες)

    ReplyDelete
  6. Καλά τώρα ..το σκίζεις το θέμα: εγώ σε ρώτησα σοβαρά και συ μου ταυτίζεις τη γιαγιά σου τη Κατίνα με τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο!! Θέλω να μου απαντήσεις σοβαρά!

    ReplyDelete
  7. Πάντως δεν ήταν για να το σκίσω Παναγιώτη, κατά βάθος το εννούσα. Χωρίς να ταυτίσω τις δύο περιπτώσεις. Απλά και μεταξύ σοβαρού και αστείου σου είπα ότι υπάρχουν όσιοι επί της ουσίας ανάμεσά μας. Κι επειδή πραγματικά το όλο θέμα δε με έχει απασχολήσει μάλλον δεν έχω και καμία κατηγορηματική άποψη. Πρόχειρα σου λέω ότι δε θα με ενοχλούσε, άλλοι χειρότεροι έχουν ανακηρυχθεί, αλλά βλέπω ένα πιθανό πρόβλημα στα παρελκόμενα. Να φουντώσει βλακωδώς το θέμα και να γίνει σημαία ανεγκέφαλων που απ' το ένα θέμα θα πηδήξουν στο άλλο και θα θέλουν να πάρουμε και την Πόλη... Εάν είναι πάμε εκεί, ας μείνει όπως είναι το ζήτημα, απλώς ο Τελευταίος Αυτοκράτωρ, και λίγο δεν είναι. Κι από πάνω ο Αυτοκράτωρ που έμεινε στην Πόλη μέχρι την Τελευταία Στιγμή (ανεξαρτήτως λαθών που δεν είναι της παρούσης) ΕΜΕΙΝΕ! Δεν πήρε το "ελικόπτερο" να την κάνει.

    ReplyDelete
  8. Έχεις δίκιο. Την ίδια ώρα που μαχόταν, μόνος του σχεδόν, με ελάχιστους πιστούς μαχητές, πλήθος κωνσταντινουπολιτών, η πλειοψηφία, με την παρακίνηση της Εκκλησίας αρνούνταν να πολεμήσει και είχε κλειστεί στα μοναστήρια και τις εκκλησίες γιατί προτιμούσε το τούρκικο σαρίκι από τους δυτικούς. Την ώρα που αυτός θυσιαζόταν για την ελευθερία η καλογερίστικη αντιδυτική παράκρουση του Μέγα Δούκα Λουκά Νοταρά και του Σχολάριου έβαζαν την τελευταία σφραγίδα στο τέλος του βυζαντινού κράτους. Αν οσιοποιούνταν, όπως προτείνει η Ελένη Αρβελέρ στο βιβλίο της "Γιατί το Βυζάντιο", από άλλη σκοπιά βεβαίως, θα ήταν ίσως μια καλή ευκαιρία της Εκκλησίας για αυτοκριτική ως προς τη στάση που κράτησε τόσο την εποχή εκείνη, όσο και κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, όταν με τη βοήθεια των Οθωμανών, αναδείχθηκε σε πολιτική δύναμη επί των σκλαβωμένων χριστιανών.
    Η οσιοποίηση βέβαια μπορεί να λειτουργήσει και ανάποδα όπως λες: ως προτροπή για να αποτινάξουμε τα... κόμπλεξ μας, όπως λέει η συμπαθέστατη μου Ελένη, μέσω ίσως της αναβίωσης της... Μεγάλης Ιδέας και των σχεδίων να ανακαταλάβουμε τη Πόλη, μήπως και...ηρεμήσουμε. Ποτέ δεν ξέρεις: όπως λέει και η Αρβελέρ η απελευθέρωση της πόλης μπορεί να γίνει όχι χάρη στη επέμβαση του στρατού αλλά χάρη στη θαυματουργή επέμβαση της Θεοτόκου!!! Βοήθειά μας!
    ΥΓ. Για του λόγου το αληθές βλέπε το βιβλίο της "Γιατι το Βυζάντιο σελ. 202 (ως προς τη θαυματουργό επέμβαση αγίων σε ...στρατιωτικές επιχειρήσεις, και σελ. 74 αναφορικά με την οσιοποίηση του Παλαιολόγου. Ψυχραιμία λοιπόν και κάτι μπορεί να γίνει!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Γκράθιας Παναγιώτη. Από μένα και στο εικονοστάσι να τον βάλουμε όλοι για το λόγο που συμφωνούμε αλλά πολύ φοβάμαι τη σκηνή να μαλλιοτραβιούνται Καασιδιάρης με Άδωνη για το ποιον αγαπάει πιο πολύ ο Νέος Άγιος.

      Delete
  9. Και εγώ αυτό φοβάμαι. Και ακόμα πιο πολύ φοβάμαι να μαλλιοτραβιέται Κασιδιάρης με Κωνσταντοπούλου!! Ο ένας να λέει ότι πρέπει να μπούμε στη Πόλη για να ..αποκαταστήσουμε το Γένος και η άλλη ότι ο σύγχρονος Παλαιολόγος είναι ο Αλέξης γιατί αυτός όταν θα κυβερνήσει θα δώσει τη μάχη μέχρι τέλους, χωρίς να φύγει με το ελικόπτερο.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Και γω μερικές βραδιές ξυπνάω ΄ρντρομος μ' αυτόν τον εφιάλτη αλλά ηρεμώ αμέσως καθώς ζωντανεύει μέσα μου η Ελπίδα πως η Μαρία (ξέρεις ποια) θα επιστρέψει στο ΣΥΡΙΖΑ και θα νουθετήσει τους πάντες. Άσε που μπορεί να βγάλει και εθνικιστή έως εκτός Νόμου να τον θέσει τον Παλαιολόγο. Με στοιχεία. Είναι Ιστορικός η Μαρία δεν είναι καμιά κομπογιανίτισσα. Να δεις που και φασίστα θα τον πει τον Αυτοκράτορα που οπλοφορούσε και γύριζε πάνω στα τείχη σα λήσταρχος αντί να ετοιμάσει κάτι ελαφρύ για βραδυνό και να περιμένει με χαμηλωμένα τα φώτα τον τον Πορθητή.

      Delete
  10. Η Μαρία είναι ικανή να πει ότι η 29η Μαίου είναι ...γιορτή μίσους. Και η Αρβελέρ ότι η βυζαντινή αυτοκρατορία ήταν δημιούργημα Θεού (αν δεν το χει πει ήδη). Και να σκεφτείς ότι και τις δύο τις εκτιμώ για διαφορετικούς λόγους την κάθε μία. Γιαυτό έχει μαλιάσει η γλώσσα μου να λέω: ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ!

    ReplyDelete
  11. Εγώ στην πρώτη (στη Μαρία) Γιώτη μου, το ξέρεις πια, τη χάνω την ψυχραιμία μου και τη χάνω κι εντελώς. Γενικά τη χάνω μπροστά σε κάθε Δήθεν και υποκριτικό. Διοτί η μαντάμ είναι ο ορισμός του φασισμού και από πάνω προσπαθεί να παραδώσει μαθήματρα σεβασμού της διαφορετικότητας. Θα το κατάλαβες εσύ γιατί είσαι ευφυής άνθρωπος, όποιον διαφορετικό διαφωνεί μαζί της, τον θεωρεί βλαχάρα και τσόλι. Κοίτα πώς στέκεται μπροστά σε ό,τι διαφωνεί. Κοίτα το βλέμμα της αν δεν πιστεύεις εμένα. Και ρώτα το στομάχι σου: κάνε μια υπόθεση. Αν δεν την έβλεπε κανένας, μέχρι πού θα μπορούσε να φτάσει σε σχέση με όσους διαφωνούν μαζί της και τους θεωρεί φασίστες ΄λη βλαχάρες;; Φαντάσου τη σκηνή σε κλειστό δωμάτιο και τους διαφωνούντες δεμένους... Δεν μπορείς να διδάξεις κάτι που δεν ξέρεις Γιώτη. Κι αυτή σεβασμό προς σ' ό,τι διαφωνεί, ως άλλη άποψη δεν έχει.

    ReplyDelete
  12. Καλά μην είσαι τόσο απόλυτος. Το βλέμμα της όντως σκοτώνει αλλά δεν κρίνω μόνο αυτό. Η Ελένη που είναι εξαιρετική σαν άνθρωπος και το βλέμμα της είναι τόσο γλυκό μπορείς να πιστέψεις ότι έχει γράψει τόσο απίθανα πράγματα; Και είναι και ιστορικός με περγαμηνές! Ψυχραιμία Γιάννη, ψυχραιμία. Και εγώ τσαντίζομαι με αριστερούς που κατά τεκμήριο είναι υπέρ των δικαιωμάτων κλπ κλπ και σήμερα επικροτούν ανοιχτά τη βία (την κανονική με ξύλο και πιστόλια, όχι την άλλη) και ρητορεύουν για λαϊκά συμβούλια και για άλλα που παραπέμπουν σε γκουλάγκ αλλά τι να κάνω... υπομένω. Είπαμε: τρελάδικο έχουμε γίνει!

    ReplyDelete